INFLUENȚA CULTURII ÎN POLITICA CHINEI. PERSPECTIVA CHINEZĂ ASUPRA INSTITUTELOR CONFUCIUS

Authors

  • Diana-Elena VEREȘ Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca

DOI:

https://doi.org/10.53477/2065-8281-22-78

Keywords:

China;, soft power, confucianism;.

Abstract

În ultimele decenii, termenul soft power (putere blândă) devine, pe continentul asiatic, cel mai des utilizat termen străin și primește o atenție deosebită din partea atât a specialiștilor în relații internaționale, cât și a reprezentanților Partidului
Comunist din China. Timp de aproape două decenii în care conceptul soft power a fost studiat și în care s-a încercat o adaptare a acestuia la valorile țării, China ajunge la concluzia că tradiția, cultura, istoria și filosofia țării pot reprezenta un
avantaj în crearea unor legături atât cu țările din Asia, cât și cu cele din afara continentului asiatic. În acest sens, guvernul Chinei alocă o sumă generoasă de bani pentru înființarea centrelor de limbă, cultură și literatură chineză, numite „Institute
Confucius”, în întreaga lume, pornind din Asia. În prezent, China susține că rolul acestora este unul deosebit de important, deoarece aceste centre, construite după modelul centrelor de limbă engleză, franceză, sau spaniolă, nu se adresează doar
publicului doritor să învețe limba chineză, ci sunt un intermediar între China și țara-țintă, în scopul stabilirii unor relații de prietenie și de cooperare, prezentând cultura, istoria și civilizația chineză și atrăgând cât mai mulți simpatizanți spre China.
Articolul prezintă, descrie și analizează structura și modul de operare a Institutelor Confucius, din perspectivă chineză, și ilustrează raportul dintre politica soft power a Chinei și programul de funcționare a acestora, așa cum este expus de sursele
chineze în spațiul din afara țării.

References

Billioud, Sébastien și Joël Thoraval. 2007. ”Jiaohua: The Confucian Revival in China as an Educative

Project.” China Perspectives (4). http://journals.openedition.org/chinaperspectives/2483.

Hanban. 2019. http://english.hanban.org/node_10971.htm.

Hong, Xiao-Nan și Dan Lin. 2011. „Istoria dezvoltării și implicațiile culturale ale Institutelor Confucius.”

Culture Journal. https://wcm.pku.edu.cn/docs/2018-04/20180404162551759367.pdf.

Hubbert, Jennifer. 2014. ”Authentificating the Nation: Confucius Institutes and Soft Power.” Confucius

Institutes and the Globalization of China’s Soft Power. Los Angeles: Figueroua Press.

Hughes, Christopher. 2014. ”Confucius Institutes and the University: Distinguishing the Political

Mission from the Cultural 50, Decembrie.” Issues & Studies 50, no. 4. https://www.academia.

edu/23461430/Confucius_Institutes_and_the_University_Distinguishing_the_Political_Mission_

from_the_Cultural.

Li, Chenyang. 2006. ”The Confucian Ideal of Harmony.” Philosophy East and West vol. 56, no. 4.

http://www.jstor.org/stable/4488054.

Liu, Cheng. 2011. „O revizuire a cercetărilor din afara Chinei cu privire la Institutele Confucius cu

scopul dezvoltării ulterioare.” Intercultural Communication Studies. https://web.uri.edu/iaics/

files/14ChengLiu.pdf.

Meng, Meng. 2012. ”Chinese Soft Power: The Role of Culture and Confucianism.” Syracuse University

Honors Program Capstone Projects. https://surface.syr.edu/honors_capstone/182 .

Pan, Su-Yan. 2013. ”Confucius Institute project: China’s cultural diplomacy and soft power

projection.” Asian Education and Development Studies 2 (1). https://www.researchgate.net/

publication/270799589_Confucius_Institute_project_China’s_cultural_diplomacy_and_soft_

power_projection.

Rošker, Jana. 2013. ”The Concept of Harmony in Contemporary P. R. China and in Modern Confucianism.”

Asian Studies. https://www.researchgate.net/publication/272651564_The_Concept_of_Harmony_

in_Contemporary_P_R_China_and_in_Modern_Confucianism .

Tao, Yu și Jiayi Wang. 2018. ”Oxford Bibliographies in Chinese Studies.” Confucius Institutes. https://

www.researchgate.net/publication/326040902_Confucius_Institutes.

Tomozei, Dan. 2018. „Institutul Confucius” . https://dantomozei.ro/romania-institutul-confucius/.

Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. 2019. Confucius Institute Agreement. http://confucius.ulbsibiu.

ro/documents/Confucius_Institute_Agreement.pdf.

Wang, Yuqin. 2016. ”Chinese Language Promotion Activities in Romanina Primary and

Secondary Schools.” Management of Sustainable Development. https://www.researchgate.net/

publication/313592767_Chinese_Language_Promotion_Activities_in_Romanian_Primary_and_

Secondary_Schools .

Xi, Jinping. 2018. „Introducere în promovarea continuă a construirii unui nou destin al comunității,

prezentarea ideilor principale.” Renmin ribao, Xinhua shehui Beijing. http://paper.people.com.cn/

rmrb/page/2018-10/15/02/rmrb2018101502.

Zaharna, R.S. 2014. ”China’s Confucius Institutes: Understanding the Relational Structure and

Relational Dynamics of Network Collaboration.” Confucius Institutes and the Globalization of

China’s Soft Power. Los Angeles: Figueroua Press. https://www.uscpublicdiplomacy.org/sites/

uscpublicdiplomacy.org/files/useruploads/u25044/Confucius%20Institutes%20v2%20(1).pdf

Downloads

Published

2022-10-12

Issue

Section

Articole