COMUNICAREA STRATEGICĂ – ELEMENT DE INFLUENȚARE ESENȚIAL ÎN EXERCITAREA PUTERII – SOFT POWER SAU SMART POWER?

  • Teodora Antonia MARIȘ

Abstract

Articolul de față își propune, în primul rând, o analiză a modului în care conceptul puterii  a evoluat și este perceput în secolul al XXI-lea și o delimitare conceptuală a hard power, soft power, smart power. În al doilea rând, în cadrul articolului se va regăsi o descriere a importanței comunicării strategice, ca element de influențare a puterii, exemple concrete de manifestare a acesteia și o încadrare a acestui proces într-o formă de folosire a puterii, dintre cele definite în prima parte a materialului.

References

*** About Strategic Comunications, https://www.stratcomcoe.org/about-strategic-communications, accesat la 02.06.09.2020.
*** MC 0422/6- NATO Military Policy on Strategic Communications, Consiliul Nord-Atlantic, https://shape.nato.int/resources/3/images/2018/upcoming%20events/MC%20Draft_Info%20Ops.pdf, p.6, accesat la 02.06.2020.
*** Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms, US DoD, 2017, pp. 223-224.
Buluc Ruxandra, ,,Perception and intelligence analysis. Belifes, mindsets and their cognitive consequences”, Strategy changes in security and international relations, Vol. 3, National Defence University ”Carol I”, Bucharest, 2014.
Bușe Dorel, Relații internaționale. Curs universitar, Editura Universității Naționale de Apărare ,,Carol I”, București, 2019.
Buzan Barry, Popoarele, statele și teama ‒ o agendă pentru studii de securitate internațională în epoca de după Războiul Rece, Editura Cartier, Chișinău, 2000.
Cathala Henri-Pierre, Epoca dezinformării, Editura Militară, București, 1991.
Davis A., Everything you should know about public relations, Kogan Page Publishers, 2003.
Deac Ioan, Buluc Ruxandra, ,,Dezvoltarea conceptuală a comunicării strategice în domeniul securității”, Impact Strategic, nr. 1-2(70-71)/2019, Editura Universității Naționale de Apărare ,,Carol I”, Centrul de studii strategice și securitate, București, 2019.
Dobbins James, Scobell Andrew, Burke Edmund, Gompert David, Grossman Derek, Heginbotham Eric, Shatz Howard, Conflict with China Revisites ‒ Prospects, Consequences, and Strategies for Deterrence, RAND Corporation, Santa Monica, 2017.
Ellul Jacques, Propaganda: The Formation of Men's Attitudes, Vintage, 1973.
Frunzeti Teodor, Geostrategie, Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei, București, 2009.
Goffman E., Frame analysis: An essay on the organization of experience, London, Harper and Row, 1974.
Gompert David, Binnendijk Hans, Lin Bonny, Blinders, Blunders, and Wars ‒ what America and China can Learn, RAND Corporation, Santa Monica, 2014.
Heath Timothy, The China Dream: Never Closer, Yet Never More Elusive, RAND Corporation, Santa Monica, 2019.
Heilmann Sebastian, Moritz Rudolf, Mikko Huotari, Buckow Johannes, ,,China’s Shadow Foreign Policy: Parallel Structures Challenge the Established International Order”, China Monitor, Nr. 18, 28 October, Merics (Mercator Institute for China Studies), 2014.
Hentea C., Propaganda în război, Editura Cetatea de scaun, București, 2008.
Murphy Dennis, The trouble with Strategic Communication(s), Center of Strategic Leadership, US Army War College, Vol. 2-08, January 2008.
Nye Joseph S. Jr., Soft Power – The means to success in world politics, Public Affairs, New York, 2004.
Nye Joseph S. Jr., The Powers To lead, Oxford University Press, New York, 2008.
Nye Joseph S.Jr., The Future of Power, Public Affairs, New York, 2011.
Raimzhanova Aigerim, Power in IR: Hard, Soft and Smart, http://www.culturaldiplomacy.org/academy/content/pdf/participant-papers/2015-12_annual/Power-In-Ir-By-Raimzhanova,-A.pdf
Volkoff V., Tratat de dezinformare, Antet, București, 2007.
https://intelligence.sri.ro/
http://www.culturaldiplomacy.org/
https://foreignpolicy.com/
https://www.stratcomcoe.org/
https://shape.nato.int/
https://www.rand.org/
Published
2020-10-15
Section
Articole