MILDEC – PLANUL DE INDUCERE ÎN EROARE/MASCARE, PARTE COMPONENTĂ A PLANULUI DE OPERAŢII

  • Daniel POP Brigada 81 Mecanizată „General Grigore Bălan”, Bistriţa

Abstract

Planul de inducere în eroare şi de mascare la fel ca şi celelalte elemente component ale operaţiilor informaţionale trebuie să se afle într-o strânsă conexiune cu acestea şi să sprijine comandantul în atingerea scopurilor operaţiei. Împreună, aceste capabilităţi vizează decidenţii adversarului şi afectează sistemul informaţional al acestora şi implicit procesul de luare a deciziei. Din acest motiv acest gen de activitate necesită o forte bună cunoaştere a adversarului şi procesului de luare a deciziei de către acesta. Pe timpul elaborări concepţie comandantul trebuie să acorde o atenţie deosebită asupra reacţiei pe care doreşte să o aibă forţele adversarului în momentele importante ale luptei. Aceste dorinţe vor fi transformate în obiective ale acţiunilor de inducere în eroare.

References

Gerwehr Scott and Glenn Russell, The Art of Darkness: Deception and Urban Operations, Rand, 2000.

Hesketh Roger, The D-Day Deception Campaign, Woodstock, 2002.

Kopp C., Classical Deception Techniques and Perception Management vs. the Four Strategies of Information Warfar, Clayton School of Information Technology, Monash University, Australia, noiembrie 2005.

Lloyd Mark, The Art of Military Deception, Cooper, Leo Books, 1997.

Col. Popescu Eugen Anton, Contribuţia inducerii în eroare la planificarea şi executarea campanilor, Gândirea militară românească, 6/2013.

Joint Publication 3-13.4, Military Deception, 13 July 2006.

Published
2014-12-22
Section
Articole