CONSTRUCȚIA SOCIALĂ A REALITĂȚII
DOI:
https://doi.org/10.53477/2065-8281-21-48Keywords:
realitate; construcție socială; percepție; emoție; semiotică.Abstract
Definirea realității și a mecanismelor prin care oamenii o percep este o muncă anevoioasă și plină de provocări în această epocă a post-adevărului, unde totul este relativ, interpretabil, dinamic, fără norme general acceptate. Totuși, între individ și mediul social există o relație strânsă. Acest binom constituie o construcție care integrează mintea, corpul, spiritul uman și mediul. Interacțiunea continuă dintre individ și mediul social creează realitatea care se manifestă ca un proces continuu de codificare și decodificare. Dar modul în care interpretăm o situație determină consecințele acțiunilor noastre și chiar felul în care pot evolua lucrurile, de aceea, plecând de la premise greșite, de la o interpretare greșită a unei situații, oamenii se comportă în consecință. De aceea, în materialul de față, pornind de la modul în care se formează reprezentarea individului despre mediu, societate, lume, din perspectiva neuroștiințelor, a psihologiei sociale, a sociologiei cognitive, voi trece în revistă principalele aspecte cu privire la modalitatea de construcție socială a realității.
References
Beciu C., Sociologia comunicării și a spațiului public, Editura Polirom, București, 2011.
Berger P.L., Luckmann T., Construirea socială a realităţii: Tratat de sociologia cunoaşterii, Editura Univers, București, 1999.
Castells M., Comunicare și putere, Comunicare.ro, 2015.
Damasio A.R., Sinele: Construirea creierului conştient, Editura Humanitas, București, 2016.
Dobrescu P., Bârgăoanu A., Corbu N., Istoria comunicării, Comunicare.ro, 2007.
Fiske John, Introducere în științele comunicării, Editura Polirom, București, 2003.
Gavreliuc A., Psihologia socială și dinamica personalității, Editura Polirom, București, 2019.
Goffman E., Viața cotidiană ca spectacol, Comunicare.ro, 2007.
Kenneth B., The methodology of Herbert Blumer, Cambridge University Press, 1990.
Merton R.K., ”The Self-Fulfiling prophecy”, The Antioch Review, No.74(3), 2016.
Searle J.R. Realitatea ca proiect social, Editura Polirom, 2000.
Severin W.J., Tankard J.W., Perspective asupra teoriilor comunicării de masă: Originile, metodele şi utilizarea lor în mass media, Editura Polirom, București, 2004.
Watzlawick Paul, Jackson Don D., Helmick Janet, Une logique de la communication, Éditions du Seuil, Paris, 1967.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Buletinul Universității Naționale de Apărare „Carol I”
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Articolele publicate sunt supuse legii copyright-ului. Toate drepturile sunt rezervate Universităţii Naţionale de Apărare „Carol I”, indiferent dacă se are în vedere întregul material sau o parte a acestuia, în special drepturile privind traducerea, retipărirea, reutilizarea ilustraţiilor, citatele, difuzarea prin mass-media, reproducerea pe microfilme sau orice alt mod şi stocarea în bănci de date. Sunt autorizate orice reproduceri fără perceperea taxelor aferente cu condiţia precizării sursei.