DIRECTIONS OF TRAINING AND DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMMUNICATION COMPETENCE OF THE ROMANIAN MILITARY PERSONNEL PARTICIPATING IN STABILITY AND SUPPORT OPERATIONS

Authors

  • Polixenia OLAR Universitatea Națională de Apărare „Carol I”

DOI:

https://doi.org/10.53477/2668-2001-21-30

Keywords:

intercultural communication competence; stability and support operations; directions of training and development of intercultural communication competence.

Abstract

The identification and choice of directions for the development of intercultural communication competence of the Romanian military personnel participating in stability and support operations abroad can be approached starting from different criteria.

In our opinion, they refer to: components of intercultural communication competence; the different explanatory models of the intercultural communication competence; the sociological model of intercultural communication competence.

Author Biography

Polixenia OLAR , Universitatea Națională de Apărare „Carol I”

Polixenia Olar a absolvit Facultatea de Filologie a Universităţii ,,Al. I. Cuza” Iaşi şi Facultatea de Interpreţi, Traducători, Terminologi a Universităţii Bucureşti. A obţinut diploma de Doctor în Ştiinţe Militare la Şcoala Doctorală a Universităţii Naţionale de Apărare ,, Carol I” Bucureşti. În prezent lucrează ca asistent universitar la Departamentul de Comunicare în Domeniul Securităţii, din cadrul Universităţii Naţionale de Apărare ”Carol I”. A publicat o serie de articole privind activitatea de predare în mediul multicultural, impactul interculturalităţii asupra relaţiilor interumane, concentrându-şi cercetarea asupra comunicării interculturale în domeniul militar. Este traducătoarea unor cărţi privind predarea alternativă în mediul preuniversitar, dintre titluri remarcând câteva: ,,Imaginaţia în predare şi învăţare – Ghid pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar”, ,, Predarea ABC-ului Învăţării”, ,, Predarea ca o Poveste: o abordare alternativă a predării şi a curriculum-ului în şcoala primară”.

References

Barrett, M., La competence interculturelle, http://www.afae.fr/IMG/pdf/BARRETT_V2.pdf, 2-4, accessed in 16.02.2021.

Bender, D., E. 1996. “Intercultural competence as a competitive advantage”. HSMAI Marketing Review.

Caliguri, P., Di Santo, V. 2001. “Global competence: what is it, and can it be developed through global assignments?”, 27-35.

Chelcea, S. 2001. “Analiza conceptelor sociologice”, în “Metodologia cercetării sociologice”, Bucuresti, Ed. Economică.

Chen, G. M., & Starosta, W. J. 2005. “Foundations of intercultural communication”, Lanham, MD: University Press of America.

Gertsen, M., C. 1992. ”Intercultural competence and expatriates”, International Journal of Human Resource Management 3(3), 341-362.

Gudykunst, W., B. 1984. “Dimensions of Intercultural Effectiveness: Culture Specific or Culture General?” International Journal of international relations, 1-10.

Hall, E., T. 1990. “Understanding cultural differences”, Garden City, New York, International Press.

Hannerz, U. 1992. “Cultural Complexity: Studies in Social Organization of Meaning”, Columbia University Press, New York.

Muntean, M., Dănăiaţă, D., Margea, C. “Managementul cunoștințelor în societatea bazată pe cunoaştere”, http://revistaie.ase.ro/content/18/danaiata.pdf, 1-3, accessed in 18.02.2021.

Olar, Polixenia. 2016. “Determinări şi dimensiuni ale competenţei de comunicare interculturală a militarilor români participanţi la operaţiile de stabilitate şi sprijin”, Editura UNAp, Bucureşti.

Radu, I., (coordonator). 1991. ”Introducere în psihologia contemporană”, Editura Sincron, Bucureşti, cap. 15.

Pânişoară, I., O. 2004. “Comunicarea eficientă”. Editura Polirom, Iaşi.

Rime, B. 2008. “Comunicarea socială a emoţiilor”, Bucureşti, Editura Trei.

Teoria și practica studiului de caz, http://www.slideshare.net/NiceTimeGo/1-teoria-si-practica-studiului-de-caz

Theories generales de la communication et semiologie,http://eric.bizot.pagesperso-orange.fr/113.htm

Downloads

Published

2021-11-01